تعمیرات, مطالب آموزشی

عیب یابی سیم جمع کن جاروبرقی

روش عیب یابی سیم جمع کن جاروبرقی
Rate this post

معمولا وقتی سیم جاروبرقی خراب می شود باید به متخصص مراجعه کرد اما در هر صورت اگر در تعمیرات لوازم خانگی تخصص دارید، ممکن است بتوانید این قطعه را به راحتی تعمیر کنید. در این مطلب از سورنا سرویس راه حل های ساده برای عیب یابی سیم جمع کن جاروبرقی را به شما می گوییم تا بتوانید به راحتی سیم جاروبرقی را تعمیر کنید.

نحوه کار سیم جمع کن جاروبرقی

برای اینکه بتوانید فرایند عیب یابی سیم جمع کن جاروبرقی را توسط خودتان در منزل انجام دهید، بهتر است ابتدا با نحوه کار سیم جاروبرقی آشنا شوید.

سیم جمع‌ کن ها امروزه در میان بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی و مکانیکی عضو رایجی هستند.

در قسمت الکترونیکی سیم کلکتورهای کابل برق و دو شاخه و پلاتین برای اتصال برق به رینگ های مسی و همچنین دوشاخه های انتقال نیرو به جاروبرقی را داریم و قسمت مکانیکی پایه های نگهدارنده و رول جمع کننده سیم و ریل های چرخان.

سیم جمع کن ها به گونه ای کار می کنند که قسمت آخر سیم به کنتاکت ها و خود کنتاکت ها به ریل های دایره ای متصل می شوند.

چرخ رول یا قرقره سیم جمع کننده این ریل ها را حمل می کند، یعنی ریل ها به این رول متصل می شوند.

هنگامی که سیم را بیرون می آورید، این رول یا قرقره می چرخد. برای اینکه برق موتور با شبکه قطع نشود، در این زمان دوشاخه های ثابتی که به دو ریل پایین و بالایی متصل می شوند، می چرخند.

و همیشه شکل خود را حفظ می کنند و به دلیل خاصیت فنری که دارند، باعث می شوند سیم کلکتور خیلی راحت و بدون گیر کردن بچرخد و با دریافت برق و انتقال آن به جاروبرقی، موتور آن را روشن می کند.

برای تعمیر جاروبرفی کلیک کنید.

عیب یابی سیم جمع کن جاروبرقی

یکی از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است اکثر افراد با آن مواجه شوند گیر کردن سیم جمع کننده جاروبرقی است که می تواند باعث ایجاد مشکل در عملکرد دستگاه شود. بنابراین در این قسمت تعمیرکار مجرب و متخصص سورنا سرویس نحوه عیب یابی سیم جاروبرقی را برای شما مطرح کرده است:

عیب یابی سیم جمع کن جاروبرقی

عیب یابی سیم جمع کن جاروبرقی

  • برخی از اجزا و قطعات داخلی جاروبرقی ممکن است به مرور زمان خراب شوند و در نتیجه نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند.
  • در برخی موارد ممکن است گیر کردن سیم کلکتور به دلیل تجمع گرد و غبار در مسیر سیم باشد. باید به دقت بررسی و تمیز شود.
  • ممکن است با تمیزکردن سیم کلکتور مشکل دستگاه برطرف نشود. لازم است قسمت های داخلی این قطعه شامل قرقره، فیوز، شاخک های فلزی، ترمز و … بررسی شود.
  • مهم ترین عاملی که باعث گیرکردن سیم جاروبرقی می شود، خرابی شاخک های فلزی است که باید عیب یابی و بررسی شود.در صورت آسیب دیدن سیم های تیره و روشن جاروبرقی باید آنها را تعویض کنید.
  • فیوز شیشه ای سیم کلکتور نیز از دیگر قطعاتی است که در اثر استفاده مکرر از دستگاه آسیب می بیند که نیاز به تعویض دارد.
  • در برخی موارد ترمز سیم جمع کننده دچار مشکل می شود و باید آن را روغن کاری کرده و در صورت نیاز تعمیر کنید.
  • اگر با بررسی قطعات متوجه شدید که مشکل از صفحات مسی داخل سیم کلکتور است باید با قطعات سالم تعویض و سیم جمع کننده جاروبرقی را تعمیر کنید.
  • بخشی از موارد عیب یابی سیم جمع کن جاروبرقی را در قسمت بالا توضیح دادیم، در صورت عدم شناخت از عیب یابی سیم جمع کن جاروبرقی می توانید با متخصصان ما در سورنا سرویس تماس بگیرید.

10 نکته برای جلوگیری از گره خوردن سیم جاروبرقی

نکات زیر برای جلوگیری از گرهخوردن سیم‌های جاروبرقی و ایمن بودن دوشاخه‌ها برای استفاده روزانه است:

  1. قبل از وصل کردن جاروبرقی، سیم را به طور کامل باز کنید تا هیچ گونه حلقه یا پیچ خوردگی در سیم وجود نداشته باشد. این کار از گرهخوردن سیم در حین جاروبرقی جلوگیری می کند. سیم را زیاد بیرون نکشید، زیرا ممکن است باعث خم شدن شاخک های دوشاخه شود.
  2. شاخک های خم در نهایت شل می شوند و از دوشاخه می افتند یا پس از کشیدن دوشاخه در پریز باقی می مانند.
  3. هرگز سیم را دور گوشه های تیز یا پارتیشن نکشید، زیرا احتمال پاره شدن سیم وجود دارد.
  4. کشیدن سیم ها در اطراف کنار های دیوار ها نیز می تواند به کنار دیوار یا قرنیز آسیب برساند.
  5. راه رفتن روی سیم های جاروبرقی می تواند باعث قطعی برق شود و شما را مجبور به تعویض سیم کند.
  6. اگر در حین استفاده از جاروبرقی احساس شوک کردید، فورا آن را خاموش کنید و سیم را از نظر شلی یا بریدگی بررسی کنید. تا رفع مشکل از جاروبرقی استفاده نکنید.
  7. هرگز با فشار دادن سیم جارو برقی را از برق جدا نکنید. همیشه دوشاخه را محکم نگه دارید و با احتیاط آن را به سمت بیرون بکشید.
  8. از جاروبرقی با هر گونه بریدگی در سیم، سیم های شل یا شاخک های خراب استفاده نکنید. زیرا این دارای خطر آتش سوزی و عدم وجود ایمنی است. از این رو باید دوشاخه یا سیم را فوراً تعویض کنید.
  9. پس از جاروبرقی، دکمه جمع کننده سیم را فشار دهید، سیم را با دست نگه دارید تا به آرامی جمع شود.
  10. با رعایت این نکات، سیم‌ها و دوشاخه‌های جاروبرقی شما باید برای مدت طولانی بدون نیاز به تعمیر یا تعویض پرهزینه دوام بیاورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *