تعمیرات, مطالب آموزشی

علت داغ شدن زیاد موتور یخچال فریزر و راه حل آن

Rate this post

برای بسیاری از شما پیش‌آمده است که متوجه داغ شدن یخچال فریزر شده‌اید و با داغ شدن بدنه و دیوارهای اصلی یخچال نگرانی‌هایی را داشته‌اید. اما بهتر است بدانید که داغ شدن بدنه یخچال امری بسیار طبیعی است و به کارکرد دستگاه بستگی دارد.

بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی ای نیست. نکته که در داغ شدن بدنه یخچال وجود دارد این است که اگر بدنه اصلی یخچال شما بسیار زیاد داغ شد به‌طوری‌که دیگر هیچ‌گونه شباهتی با عملکرد طبیعی خود نداشت، بهتر است سریعاً به رفع این مشکل بپردازید تا مشکلات بزرگ‌تری گریبان‌گیر شما نشود. باتوجه ‌به اهمیت یخچال در زندگی بشر بر آن شدیم تا در این مقاله علت‌های گرم‌شدن موتور یخچال را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

علت داغ شدن موتور یخچال

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، گرم‌شدن موتور یخچال و نیز بدنه و دیواره یخچال امری طبیعی است. اما اگر داغ شدن زیاد موتور یا کمپرسور یخچال اتفاق افتاده است و یا داغ شدن بدنه یخچال شما را نگران کرده است، نشانه‌ای غیرعادی است که از مشکلات رایج یخچال به شمار می‌آید. در ادامه این مقاله مطالبی را در خصوص علت داغ شدن بیش از حد موتور یخچال به طور کامل ارائه می‌دهیم.

دلیل گرم‌شدن موتور یخچال‌های قدیمی

در مدل‌های مختلف یخچال‌های قدیمی اگر دیده باشید متوجه خواهید شد که کمپرسور و یا موتور یخچال در قسمت پایینی قرار گرفته است. در بالای کمپرسور لوله‌های سیاه‌رنگ به‌صورت مارپیچی به نام لوله‌های کمپرسور قرار دارند. درواقع به زبان ساده‌تر، کمپرسور، لوله‌های کمپرسور، مبرد یا گاز یخچال در درون سیکل بسته‌ای در حال گردش است. زمانی که گاز گرمای مواد غذایی را جذب می‌کند و سپس به داخل کمپرسور راه می‌یابد، فشار آن افزایش‌یافته و دمای گاز بالا می‌رود. سپس به درون لوله‌های سیاه‌رنگ پشت یخچال راه‌یافته و در آنجا گرمای خود را به محیط می‌دهد. پس در واقع گرم‌شدن کمپرسور یخچال و نیز لوله‌های پشت یخچال در مدل‌های قدیمی کاملاً امری کاملاً طبیعی است و مشکل زمانی پیش می‌آید که با داغ شدن کمپرسور و لوله‌های پشت یخچال روبه‌رو می‌شویم.

تعمیر فوری یخچال های کلور

تعمیر فوری یخچال های کلور

بیشتر بخوانید: اگر یخچال شما هم این مشکلات را دارد باید تعمیرش کنید

بررسی علت داغ شدن موتور یخچال فریزر

در ادامه به بررسی علت‌های داغ شدن موتور یخچال فریزر می‌پردازیم:

  • کارکرد زیاد موتور

یکی از رایج‌ترین علت‌های داغ شدن یخچال فریزر، کارکردن بیش از اندازه موتور است. همه ما می‌دانیم که تمامی قطعات عمر مصرفی دارند و ممکن است موتور یخچال به علت حجم بالای یخچال و فریزر، بازماندن یخچال به مدت طولانی و غیره باعث داغ شدن موتور شود. ازاین‌رو سعی کنید از نگه‌داشتن مواد غذایی در دمای بالا و یا بازماندن درب یخچال به مدت طولانی جلوگیری کنید.

  • قرارگرفتن یخچال در محیط گرم

موتور یخچال به‌طورکلی در دمای ۱۷ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد بهترین نوع کارکرد را خواهند داشت. ازاین‌رو قرارگرفتن یخچال در دمایی به‌غیراز دمای ذکر شده می‌تواند یکی از علت‌های رایج گرم‌شدن آن باشد.

  • خرابی فن کندانسور

خرابی فن کندانسور نیز می‌تواند یکی از علت‌های شایع داغ شدن موتور یخچال باشد. در بسیاری از یخچال‌ها این قطعه در واقع برای تهویه بهتر هوا و جلوگیری از داغ شدن موتور مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر این قطعه خراب شود، هوا بین لوله‌های کندانسور به‌خوبی جریان پیدا نمی‌کند و موتور داغ می‌کند.

  • کثیفی کندانسور

یکی دیگر از علت‌های داغ شدن موتور و بدنه یخچال، کثیفی کندانسور است. درواقع کندانسور برای داشتن عملکرد بهتر باید تمیز باشد. وجود هرگونه کثیفی و گرفتگی در لوله‌های کندانسور مانع از جریان هوا می‌شود. بهتر است هرچند وقت یک‌بار کندانسور را تمیز نمایید.

  • خراب‌شدن رله استارت

در واقع سیم‌پیچ استارت به‌عنوان کمکی برای سیم‌پیچ اصلی یا همان رانینگ تلقی می‌شود. هرگونه اختلال و خرابی در عملکرد رلهٔ آن سبب می‌شود که موتور هرچند دقیقه یک‌بار تلاش کند تا روشن شود. ازاین‌رو به علت آن که نمی‌تواند سبب داغ شدن سیم‌پیچ موتور می‌شود. در هنگام بروز این مشکل باید رله را تعویض کنید.

اقدامات لازم پس از داغ شدن موتور

زمانی که متوجه شدید موتور به‌صورت طبیعی کار نمی‌کند و شروع به داغ کردن کرد، لازم است تا اقداماتی را در جهت بهبود عملکرد موتور انجام دهید. این اقدامات به شرح زیر است:

  • در قدم اول ابتدا بهتر است تا یخچال را برای چند ساعت خاموش کنید تا یخچال کاملاً خنک شود.
  • در مرحله بعد باتوجه‌به نکاتی که در ابتدا ذکر کردیم، باید شروع به عیب‌یابی کنید و مشکل اصلی را پیدا کرده و در جهت تعمیر یخچال اقدام کنید.

سخن پایانی

در این مقاله نکات بسیاری را در خصوص عیب‌یابی و رفع مشکلات داغ شدن موتور و بدنه یخچال به طور کامل شرح دادیم. امیدواریم که این مقاله موردپسند شما واقع شود و با مطالعه آن توانسته باشید اطلاعات مفید و کاربردی بسیاری را به دست بیاورید.

برای سفارش خدمات یخچال فریزر وارد لینک های زیر شوید.

نصب یخچال فریزر

تعمیر یخچال فریزر

سرویس یخچال فریزر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *