تعمیرات, مطالب آموزشی

علت صدای یخچال کلور

علت صدای یخچال کلور چیست؟
3/5 - (3 امتیاز)

یخچال یکی از مهم‌ترین وسایل موجود در منزل است که به‌عنوان ذخیره مواد غذایی به حساب می‌آید. اگر یخچال دچار مشکل شود انگار یکی از پایه‌های خانه لنگ شده است. پس باید برای رسیدگی به آن اقدام کرد. امکان دارد از یخچال صداهای مختلفی شنیده شود که بعضی از آن‌ها طبیعی و بعضی دیگر غیرطبیعی هستند. ما در این مقاله قصد داریم در این مورد با شما صحبت کنیم. در صورت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

علت صدای یخچال کلور چیست؟

یخچال کاور یکی از انواع یخچال است که امکان داری مانند هر یخچال دیگری صداهایی را از خود ایجاد کند. این صداها به دلایلی مختلفی ایجاد می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • تراز نبودن یخچال کلور

یکی از عواملی که باعث ایجاد صدا در یخچال می‌شود این است که یخچال تراز نیست یعنی زیر آن صاف نیست. به‌علاوه باید اشاره کرد تراز نبودن آن باعث می‌شود که کمپرسور نیز به درستی وظیفه خود را انجام ندهد. کمپرسور وظیفه به حرکت درآوردن «مایع مبرد» در لوله‌های یخچال را به عهده دارد. پس حتما به هنگام نصب یخچال به تراز بودن آن توجه کنید.

  • پره‌های فن یخچال

از دیگر عواملی که در ایجاد صدای یخچال نقش دارد، دره‌های فن آن است. لازم به ذکر فن یخچال وظیفه انتقال هوای خنک به داخل آن را دارد. اگر دره‌های فن یخچال بشکنند صدای بسیار بلندی ایجاد می‌کنند. اما باید گفت تعویق پره‌های فن کار راحتی است و می‌توان آن‌ها را به آسانی تعویض کرد.

  • موتور وجود در فن اوپراتور

مشکل داشتن موتور فن اوپراتور یکی دیگر از عواملی است که در ایجاد صدای یخچال نقش دارد. وظیفه این موتور عبور جریان هوا بر روی کویل‌های اپراتور است. وقتی صدا از ناحیه فریزر باشد به احتمال زیاد در موتور اوپراتور مشکل ایجاد شده است. البته باید گفت خرابی موتور اوپراتور نشانه‌های دیگری مانند سرد نشدن یخچال مانند قبل و افزایش زمان یخ‌بستن یخ دارد.

برای بررسی علت مشکل موتور ابتدا باید بدنه‌ای که از فن محافظت می‌کند را برداشت. بعد از این مرحله اگر بر روی موتور برفک جمع شده بود آن را پاک کنید. سپس پره‌های فن را بچرخانید اگر به راحتی چرخید که مشکلی نیست اما اگر به خوبی نمی‌چرخیدند باید آن‌ها را تعویض کنید‌. روغن‌کاری دره‌های فن عاملی است که از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند.

  • موتور موجود در فن کندانسور

از دیگر عواملی که در ایجاد صدا از یخچال نقش دارد، موتور فن کندانسور است. یخچال‌های امروزی مانند یخچال کلور با استفاده از فن کندانسور خنک می‌شوند. این فن‌ به برفک‌زدایی و همچنین خنک‌سازی کویل‌های کندانسور نیز کمک می‌کند. اگر فن کندانسور خراب شود، صدای بدی را ایجاد می‌کند که باید تعویض شود.

همچنین باید گفت این مشکل با نشانه‌های دیگری مانند تجمع آب زیر یخچال، روشن و خاموش شدن مداوم و کاهش یافتن میزان خنکی همراه است. نکته دیگری که باید در مورد موتور فن کندانسور گفت این است که گاهی مواقع صدایی که ایجاد می‌کند به علت رفتن گردوغبار داخل آن و عدم روغن‌کاری است. اگر گردوغبار از روی آن برداشته شود و به‌طور منظم روغن‌کاری شود، چنین مشکلاتی ایجاد نمی‌شود.

بیشتر: تعمیر یخچال فریزر شبانه روزی

چند نوع صدای یخچال وجود دارد؟

چند نوع صدای یخچال وجود دارد؟

چند نوع صدای یخچال وجود دارد؟

صداهایی که از یخچال ساطع می‌شوند انواع گوناگونی دارند که هر کدام نیز ناشی از عامل هستند. ما در این قسمت از مقاله در مورد بعضی از انواع صداهای یخچال و منبع آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

  • صدای کلیک مانند یخچال

این صدا امکان دارد بر اثر در کنترل دیفراست و یا کنترل ترموستات ایجاد شود. اما باید بدانید این صدا طبیعی است و خبر از مشکلی نمی‌دهد.

  • صدای خرخر در یخچال

صدای خرخر موجود در یخچال به علت جریان گاز مبرد درون لوله، لوله‌های آب موجود در پشت یخچال و یا سایر وسایل موجود در قسمت بالایی یخچال ایجاد می‌شود. این صدا معمولا طبیعی است اما امکان دارد که در اثر پوسیدگی لوله‌ها، جنس بد لوله‌ها و یا رسوبات موجود در موتور نیز ایجاد شود. درصورتی چنین شرایطی حتما باید برای رفع مشکل اقدام کرد.

  • تق‌تق صدا کردن یخچال

از دیگر صداهایی که ممکن است از یخچال شنیده شود، صدای تق‌تق است. برای توضیح علت این صدا باید گفت که لوله‌های موجود در یخچال به وسیله فوم به بدنه متصل می‌شوند. اما گاهی اوقات از آن جدا می‌شوند، همین عامل باعث ایجاد صدای تق‌تق در یخچال است. البته باید گفت جنس بد لوله‌ها و فوم نیز ممکن است در تولید این صدا نقش داشته باشد.

  • ایجاد صدا از کمپرسور یخچال همراه با سوت

این صدا نیز یکی از انواع صداهای موجود در یخچال به شمار می‌رود که باید گفت کاملا طبیعی است. اما اگر صدای آن آنقدر زیاد باشد که داخل اتاق همنشیده شود یا آنکه مدت زمان زیادی طول بکشد تا قطع شود امکان دارد به علت ایجاد یک مشکل در کمپرسور باشد که باید سریعا به آن رسیدگی شود.

تعمیر یخچال کلور

همان‌طور که متوجه شدیم از یخچال صداهای مختلفی ایجاد می‌شود که بعضی از آن‌ها نشان‌دهنده مشکلی در یخچال است اما بعضی دیگر کاملا طبیعی است. درصورتی که در یخچال خود صدای غیرطبیعی شنیدی حتما باید به سراغ موسسه‌ای بروید که قابل اعتماد باشد. سورنا سرویس مفتخر است تعمیر یخچال کلور شما را در کوتاه ترین زمان ممکن رفع و عیب یابی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *