تعمیرات, مطالب آموزشی

نصب و سرویس اجاق گاز

Rate this post

برای نصب و سرویس اجاق گاز ابتدا باید اطلاعات کلی در باره با اجاق گاز ها داشته باشیم. به‌ طور کلی اجاق‌ گازها به دو دسته ایستاده و صفحه‌ای تقسیم می‌شوند. البته در گذشته تمامی اجاق ‌گازها به‌ صورت ایستاده طراحی می‌شدند اما به‌ مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی اجاق‌گازهای صفحه‌ای و جمع‌ و جور نیز به این لیست اضافه شد و در حال حاضر اجاق‌گازهای برقی، صفحه برقی، فردار، ایستاده و … بسیار مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد.

به ‌طور کلی اجاق ‌گازهای ایستاده در دسته اجاق‌گازهای معمولی قرار دارند و جایگاه آن‌ها در آشپزخانه زیر هود است. اما جالب است بدانید جایگاه اجاق ‌گازهای صفحه‌ای در واقع بر روی یکی از کابینت‌ها و به علت رومیزی بودن آن‌ها می‌توان محل نصب آن را به‌ راحتی مشخص کرد.

در این مقاله بر آن شدیم صفر تا صد نصب و سرویس اجاق‌گاز را به طور کامل برای شما عزیزان شرح دهیم، از این ‌رو مطالبی که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرند به شرح زیر است:

  • استانداردهای نصب اجاق‌گاز
  • آموزش مراحل نصب اجاق‌گاز
  • نصب گاز رومیزی داخل کابینت

استاندارد نصب اجاق‌گاز

در هنگام نصب اجاق‌گاز اولین سؤالی که ممکن است برای خیلی از کاربران پیش بیاید این است که استانداردهای نصب اجاق‌گاز چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که اولین و مهم‌ترین استاندارد نصب اجاق‌گاز فاصله لوله گاز از کاشی‌های آشپزخانه و استیل گاز رومیزی است. ازاین‌رو حتماً ۱۰ سانتی‌متر از کاشی و ۲۰ سانتی‌متر از استیل و یا شیشه گاز فاصله داشته باشد. نکته بعدی در رعایت استاندارد نصب اجاق‌گاز این است که دقت کنید تا لوله گاز شهری در کنار و یا بالای گاز رومیزی قرار نگیرد. برای این منظور، اگر لوله گاز نزدیک اجاق‌گاز باشد خطراتی مانند آتش‌سوزی و انفجار بسیار بالا می‌رود.

آموزش نصب اجاق‌گاز

در ادامه این مقاله آموزش نصب اجاق‌گاز را برای شما عزیزان به طور کامل شرح می‌دهیم تا با آگاهی و دانش لازم نسبت به نصب گاز خود بپردازید.

حتماً به یاد داشته باشید که در هنگام نصب و راه ‌اندازی اجاق‌گاز مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن دقت نمود، رعایت کردن نکات ایمنی است. از این‌ رو در صورتی‌ که هشدارهای ایمنی در زمان نصب رعایت نشود، می‌تواند خسارت‌های جبران‌ ناپذیری را به دنبال داشته باشد. حتماً برای نصب اجاق‌گاز نیاز است تا مسائل ایمنی رعایت شود و دانش کافی در این ‌رابطه داشته باشید.

  • شایان به ذکر است که حتماً بدانید گاز به‌ طور کلی خطرناک است و بسیاری از آتش ‌سوزی‌ها در منازل و ساختمان‌ها به خاطر رعایت ‌نکردن نکات ایمنی به هنگام نصب و راه‌اندازی اجاق‌گاز و پکیج بوده است.
  • حتماً برای نصب اجاق ‌گاز خود از نیروهای متخصص بهره ببرید و نصب اجاق ‌گاز را به یک تعمیرکار اجاق‌گاز بسپارید. مهم‌ ترین چیزی که در زمان نصب اجاق‌گاز باید به آن دقت نمود، رعایت کردن نکات ایمنی برای جلوگیری از آسیب و خطر است.
  • دقت داشته باشید که اجاق‌گاز را به هیچ ‌وجه در کنار پنجره نصب نکنید؛ چرا که ممکن است پرده نصب شده بر روی پنجره باعث آتش‌ سوزی شود.
  • حتماً اجاق‌گاز را بافاصله مناسب از یخچال و لباسشویی نصب کنید.
  • می‌توانید اجاق‌گاز را دقیقاً زیر هود بلافاصله مناسب نصب کنید.
  • به‌هیچ‌وجه اجاق‌گاز را در معرض دست قرار ندهید
  • اجاق‌گاز را در کنار شلنگ گاز و آب نصب نفرمایید.
  • به ‌هیچ‌ وجه بدون حضور داشتن تکنسین خدمات مربوطه بعد از فروش، اجاق‌گاز را از داخل جعبه بیرون نیاورد. ممکن است کابینت‌ ساز این درخواست را از شما داشته باشد؛ اما اصلاً این کار را نکنید.
  • حتماً برای نصب گاز ایستاده یا مبله موارد زیر به طور کامل و با دقت را مورد بررسی قرار دهید: در ابتدا باید اجاق ‌گاز را از کارتون آن بیرون بیاورید. در مرحله بعد دقت داشته باشید که قبل از اقدام به نصب، شلنگ مخصوص اجاق‌گاز را تهیه کنید. در مرحله بعد باید اجاق‌گاز را در جایی که برای آن در نظر گرفته‌اید بگذارید. سپس باید پایه‌ها آن را محکم بر روی زمین قرار دهید، شلنگ گاز را به شیر ورودی گاز متصل نمایید و مطمئن شوید شلنگ و شیر انتقال گاز نشتی ندارند.

تعمیر اجاق گاز و فر سورنا سرویس

نصب گاز رومیزی داخل کابینت

برای نصب گاز رومیزی در داخل کابینت نکات زیر را موبه‌مو اجرا کنید:

  • ابتدا باید بدانید که نصب اجاق‌گاز رومیزی در داخل کابینت مهارت بسیار زیادی می‌خواهد، از این ‌رو حتماً از یک نیروی متخصص کمک بگیرید.
  • برای قرارگیری دقیق گاز بر روی کابینت، در وهله اول باید کابین را به‌اندازه اجاق‌گاز برش دهید. همچنین سطح زیرین کابینت بر اساس طرح اجاق‌گاز باید طراحی و برش خورده شود.
  • حتماً از تجهیزات استاندارد مانند شلنگ، بست و سر شلنگی باکیفیت استفاده کنید.
  • اگر گاز رومیزی شما جنس شیشه‌ای داشت، حتماً محل قرارگیری لبه‌های گاز را با درزبندهای پلاستیکی پوشش دهید تا از ورود گردوغبار و تکان خوردن گاز جلوگیری کنید.

نصب اجاق‌ گاز ایستاده، فردار و مبله

برای نصب اجاق‌ گازهای ایستاده، فردار و مبله حتماً  به ترتیب مراحل زیر عمل کنید:

  • حتماً قبل از شروع نصب اجاق گاز شلنگ و بست استاندارد را تهیه کنید.
  • پایه‌های اجاق ‌گاز باید کاملاً تراز باشند و اجاق ‌گاز باید در محل نصب قرار بگیرد.
  • برای نصب در ابتدا شیلنگ را به شیر گاز نصب ‌کرده و به‌ وسیله بست محکم کنید. در ادامه باید اقدام به نصب سیم ارت اجاق ‌گاز کنید. برای این منظور حتماً از نیروهای متخصص کمک بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله موضوعاتی را در خصوص نصب و راه اندازه اجاق‌گاز و نکات ایمنی آن مطرح کردیم؛ امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشید با مطالعه آن اطلاعات مفیدی را به دست بیاورید.

بیشتر:

تعمیر اجاق گاز و فر

سرویس اجاق گاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *