تعمیرات, مطالب آموزشی

نصب، سرویس و تعمیرات کولر گازی

Rate this post

بعد از اختراع کولرهای آبی قطعاً شما هم بسیار زیاد اسم نسل جدید کولرها را شنیده‌اید؛ منظور از نسل جدید کولر در واقع اسپیلت‌ها و کولرهای گازی است که حس باد نسبتاً طبیعی تری را به ارمغان می‌آورد و امروزه کاربران بسیار زیادی بخصوص در جنوب کشور از این وسیله استفاده می‌کنند؛ البته امروزه در سراسر ایران در محل کار و یا منزل هر ایرانی می‌توانید اسپیلت‌ها را به‌ وضوح ببینید. علاوه بر راحتی و آسایشی که با خرید این محصول می‌توانید برای اعضای خانواده خود به ارمغان بیاورید، سرویس و تعمیرات کولر گازی نیز می‌تواند برای شما کمی دشوار باشد پس لازم است نکاتی را درمورد سرویس کولرگازی بدانید.

البته خالی‌ از لطف نیست که بدانید سرویس و تعمیرات کولر گازی ایستاده نسبت به سایر مدل‌های دیگر کمی پیچیده‌تر است.

دلیل این امر هم واضح است چرا که این نوع کولرها توان کاری بسیار بالایی دارند و مانند سایر مدل‌های دیگر اسپیلت، توجه به سرویس کولرگازی ایستاده به‌ صورت دوره‌ای و تعمیر به‌ موقع آن در صورت مشاهده علائم و مشکلات، به بهبود عملکرد و افزایش راندمان کولر کمک شایانی می‌کند؛ از این رو در این مقاله موضوعاتی را در خصوص نصب و سرویس کولرهای گازی برای شما عزیزان قرار داده‌ایم تا آگاهی لازم جهت نصب و راه‌اندازی کولرگازی را به دست بیاورید.

اجزای تشکیل‌دهنده اسپیلت ایستاده

برای سرویس و تعمیرات کولر گازی ایستاده لازم است که با تمامی اجزای آن آشنا شوید؛ کولرهای گازی ایستاده در واقع از دو بخش پنل داخلی و پنل خارجی تشکیل شده اند‌.

پنل داخلی کولر گازی ایستاده در واقع وظیفه دریافت گرما از محیط و تبدیل آن به هوای خنک را دارد و این چرخه تبدیل توسط پنل داخلی انجام می‌شود که در فضای داخلی ساختمان نصب می‌شود. پنل‌های خارجی اسپیلت ایستاده در فضای باز نصب می‌شوند و در واقع طی فرایندی گرمای گرفته شده را به فضای بیرون انتقال می‌دهند. در واقع اگر بخواهید به‌ صورت کلی تر با اجزای تشکیل ‌دهنده کولرگازی ایستاده آشنا شوید باید بدانید که به دو دسته قطعات مکانیکی و قطعات الکتریکی تقسیم می‌شود و آشنایی با این قطعات می‌تواند شما را در نصب و سرویس کولرگازی بسیار یاری کند.

تعمیر کولر گازی سورنا سرویس

قطعات الکتریکی و قطعات مکانیکی اسپیلت ایستاده

به‌طورکلی قطعات الکتریکی و مکانیکی اسپیلت ایستاده به شرح زیر است:

  • قطعات الکتریکی اسپیلت ایستاده

قطعات الکتریکی به زبان بسیار ساده در واقع قطعاتی هستند که در هنگام تعمیر کولرگازی باید باز و بسته شوند. علت خرابی اسپیلت‌ها بیشتر به‌ خاطر خرابی این قطعات اتفاق می‌افتد، قطعات الکتریکی اسپیلت به شرح زیر است:

  1. برد کولرگازی ایستاده: وظیفه تجزیه ‌و تحلیل فرمان‌ها و ارسال آن‌ها به بخش مرتبط را دارد.
  2. خازن در بخش داخلی و خارجی
  3. سنسور دمای اسپلیت ایستاده الکتروموتور فن و پروانه اورلود
  4. فیوز حرارتی کولر: که وظیفه کنترل و جلوگیری از سوختگی قطعات دیگر را دارد.
  • قطعات مکانیکی اسپلیت ایستاده

قطعات مکانیکی اسپیلت به شرح زیر است:

  1. یکی از مهم‌ ترین قطعات مکانیکی گاز مبرد یا اصطلاحاً گاز کولر است که وظیفه گرفتن گرمای هوای دریافتی را دارد.
  2. کندانسور کولرگازی ایستاده
  3. کمپرسور یا موتور کولرگازی
  4. اواپراتور که به آن در واقع تبخیرکننده نیز می‌گویند.

فرایند عیب‌یابی کولرگازی

یکی از مهم‌ ترین مراحل سرویس کردن کولرهای گازی فرایند عیب‌ یابی و سپس تعمیر کولرگازی ایستاده است. از این رو ضروری است تا برای عیب‌یابی کولرگازی از یک متخصص کمک بگیرید چرا که کوچک‌ترین اشتباه در عیب‌یابی اسپیلت، می‌تواند باعث صرف هزینه و وقت زیادی شود. همچنین قطعاتی را تعمیر کنید که لازم نبوده است.

به ‌طور کلی برای انجام فرایند تعمیر کولرگازی در ابتدا باید پنل داخلی و خارجی و تمامی قطعات الکتریکی و مکانیکی اسپیلت را مورد بررسی قرار دهید. تا مشکل و عیب ‌و ایراد کولر مشخص شود. سپس در مرحله بعد از مشخص ‌شدن ایراد، اقدام به تعمیر کولرگازی ایستاده و در صورت لزوم به تعویض قطعات بپردازید. همچنین بسیاری از متخصصین به‌ تمامی ارورهای کولرهای گازی ایستاده مسلط هستند. با بررسی این ارورها، می‌توانند در کمترین زمان، مشکل موجود را شناسایی کنند.

چه زمانی نیاز است که کولرگازی تعمیر شود؟

  • نشت آب از کولر اسپیلت ایستاده

یکی از عمده‌ترین دلایل تعمیر کولرگازی نشت و سرازیر شدن آب است، این امر می‌تواند به علت مسدود شدن راه خروجی آب اتفاق بیفتد.

  • بوی نامطبوع از کولرگازی ایستاده

یکی از مهم‌ ترین دلایل بوی نامطبوع کولرگازی به هنگام روشن شدن می‌تواند وجود کپک و قارچ به علت رطوبت بالا، نشت آب و فرسوده شدن فیلترهای مربوطه باشد.

  • صدای بسیار زیاد

گاهی ممکن است عدم سرویس به‌ موقع کولرگازی، تراز نبودن پنل خارجی کولر، درست وصل نشدن قاب پنل داخلی اسپیلت، عدم روغن‌ کاری به‌ موقع قطعات، گیرکردن جسم خارجی به کندانسور کولر و یا باز شدن پیچ‌های اتصالات درون پنل خارجی و پنل داخلی باعث سر و صدای زیاد کولرگازی شود. البته این موارد یک هشدار بسیار جدی برای سرویس کولر به شمار می‌روند که باید به ‌موقع برای سرویس کولرگازی اقدام کنید.

  • درستکار نکردن کولر و باد گرم آن

یکی از اصلی ‌ترین علت‌های باد گرم کولرگازی می‌تواند کثیفی بیش از حد فیلترهای آن باشد. علاوه بر کثیفی فیلتر، می‌تواند کمبود گاز کولر، نامناسب بودن ظرفیت اسپیلت باتوجه‌به مقدار فضا، خرابی و نیم‌ سوز شدن فن و موتور کولرگازی، تابش نور مستقیم آفتاب بر روی پنل خارجی و … باعث گرم‌ شدن باد کولر شود. در صورت خرابی موتور و فن کولرگازی حتماً از یک تعمیرکار حرفه‌ای برای درست‌ کردن قطعات کمک بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله نکات بسیار زیادی را در خصوص شناخت قطعات کولرهای گازی و تعمیر و سرویس آن به‌ صورت جامع و کامل مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و با مطالعه این مطلب، اطلاعات جالب و جدیدی را کسب کرده باشید.

سرویس و تعمیرات کولر گازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *