تعمیرات, مطالب آموزشی

مشکلات رایج دستگاه تصفیه آب که نیاز به تعمیر دارند

چه زمانی برای تعمیر تصفیه آب خانگی اقدام کنیم؟
Rate this post

همان‌طور که می‌دانید آب شرب یکی از مهم‌ترین الزامات برای زندگی می‌باشد. تامین آب پاک و سالم برای هر فردی لازم است. به همین دلیل امروز استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی برای تامین آب شرب یکی از پرطرفدارترین دستگاه‌های مورد استفاده عموم مردم است. دستگاه‌های تصفیه آب خانگی مانند سایر دستگاه‌های برقی ممکن است دچار خرابی یا عیب هایی شوند که این خرابی ممکن است علت‌های مختلفی داشته باشد.

به طور کلی یک دستگاه تصفیه از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل می شود، که شناخت این قطعات و عملکرد آن‌ها در عیب یابی و تعمیر دستگاه تصفیه خانگی اهمیت بالایی دارد. در ادامه قصد داریم اطلاعاتی درباره شناخت و تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

معرفی اجزا و قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی 

در طراحی و ساخت دستگاه‌های تصفیه آب خانگی، قطعات متعددی به کار می رود. این دستگاه‌ها نیز همانند سایر لوازم خانگی ممکن است گاهی به تعمیرات نیاز داشته باشند. یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای رسیدن به تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی، شناخت قطعات این دستگاه می‌باشد. زیرا با شناخت انواع لوازم در دستگاه تصفیه آب می‌توانید به صورت ریشه‌ای مشکل آن را حل کنید. در اینجا به معرفی قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی می‌پردازیم:

  • مخزن تصفیه آب

مخزن تصفیه آب را می‌توان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های این دستگاه معرفی کرد. زیرا آبی که در دستگاه تصفیه می‌شود، در این منبع میریزد و نگه‌داری می‌شود. اغلب دستگاه‌های تصفیه آب خانگی که کارایی آن‌ها با سیستم اسمز معکوس است، دارای مخزن هستند چون انجام فرایند اسمز معکوس نسبتاً کند می‌باشد. به همین دلیل برای اینکه آب خروجی با جریان و شدت بهتری در دسترس باشد، نیاز است تا یک مخزن در کنار دستگاه تصفیه آب تعبیه شود.

  • پمپ افزایش فشار

دستگاه‌های تصفیه خانگی که بر اساس اسمز معکوس کار می‌کنند؛ علاوه بر مخزن، باید دارای پمپ نیز باشند. زیرا اساس فرایند اسمز معکوس با اختلاف فشار انجام می‌شود.

  • شیر برقی

از دیگر قطعات مهم تصفیه کن‌های خانگی، شیر برقی است. وظیفه شیر برقی این است که در صورت پر شدن مخزن و یا خالی شدن آن دستور قطع و وصل جریان را بدهد.

  • سوئیچ‌های پرشر و لو پرشر

سوئیچ‌های پرشر هنگامی که مخزن از آب پر شده باشد عمل می‌کنند و جریان برق دستگاه را قطع می‌کند تا پمپ بیهوده کار نکرده و آب هدر نرود. در حالی که سوئیچ‌های لو پر شر زمانی که آب ورودی به دستگاه ضعیف می شود و یا قطع می‌شود، به وسیله یک دیافراگم باعث قطعی جریان برق، پمپ و شیر برقی می‌شوند.

  • محدود کننده فلو یا جریان

به طور کلی می‌‌توان گفت یکی از قطعه‌های مفید در دستگاه تصفیه آب است. در هنگام تصفیه مقدار زیادی آب به عنوان پساب دور ریخته می‌شود. محدود کننده در فاضلاب باعث می‌شود آب کمتری به عنوان دور ریز به فاضلاب ریخته شود.

چه زمانی برای تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی اقدام کنیم؟ 

به طور کلی کیفیت آب به شما نشان می‌دهد که مراحل تصفیه به درستی انجام میشود یا خیر؟ علاوه بر علائمی که ممکن است نشان دهنده خرابی دستگاه باشد گاهی از روی بو یا طعم بد آب نیز می‌توان متوجه شد که زمان تعمیر دستگاه تصفیه است. در اینجا به برخی از علائمی که نشانگر زمان فرا رسیدن تعمیر دستگاه  است اشاره می‌کنیم:

  • بو یا طعم بد آب

از جمله دلایلی که می‌تواند منجر به بوی بد آب شود، آب راکد و یا فیلترهای تخلیه شده و غشاهای فرسوده می‌باشد. در این حالت شما می‌توانید با تعویض اجزای تخلیه شده، آب دستگاه را همانند روز اول خوشبو و خوش عطر کنید.

  • کارکرد بدون توقف سیستم

اگر شیر خاموش به درستی چفت نباشد و یا شیر چک خراب باشد. باعث می‌شود که دستگاه به صورت دائمی کار کند، این حالت نشان می دهد زمان تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی است.

  • دستگاه کار نمی‌کند

یکی از اصلی‌ترین دلایل این که دستگاه کار نمی‌کند و یا روشن نمی‌شود، می‌تواند قطعی برق یا مشکلی در اتصالات برقی باشد. برای رفع کردن این مشکل می‌توانید قسمت هایی مانند ترانس، تبدیل برق، سوئیچ کنترل‌ها، فشار ورودی و … را بررسی کنید.

  • روشن و خاموش شدن دستگاه

در این حالت معمولا احتمال می‌رود که در فشار آب نوساناتی وجود دارد و یا قطعات کنترل آب مشکل دارند. بنابراین باید به دنبال عیب یابی قطعاتی مانند سوئیچ کنترل فشار پایین، سوئیچ کنترل فشار بالا، سوئیچ فشار ورودی آب به دستگاه، شیر برقی، شیر یک طرفه، شیر چهار طرفه و … بررسی شود.

  • حباب دار بودن آب تصفیه 

اگر فیلترهای دستگاه تصفیه آب را به تازگی عوض کرده‌اید، نیاز به انجام کار خاصی نیست و این حباب‌ها به مرور زمان از بین خواهند رفت. در احتمال دیگر ممکن است منبع آب منزلتان دارای اکسیژن زیادی باشد که این حباب‌ها به دلیل همین افزایش اکسیژن به وجود می آیند. در این حالت نیازی به تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی نخواهد بود و این مشکل به مرور زمان حل خواهد شد.

کلام پایانی

هدف ما در این مقاله شناسایی اجزا و قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی و همچنین اقدامات مورد نیاز برای تعمیر آن بود. سورنا سرویس با ارائه خدمات و مشاوره در زمینه تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی می‌تواند یک راه حل عالی برای زمانی باشد که دستگاه شما دچار ایراد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *