تعمیرات, مطالب آموزشی

خرابی و از کار افتادن ماکروفر و بهترین راه حل

Rate this post

چرا ماکروفر خراب می شود ؟

در این محتوا سعی داریم به شناخت خرابی و از کار افتادن ماکروفر و بهترین راه حل آن بپردازیم، پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید. ماکروفر اجاق الکترونیکی است که با استفاده از امواج الکترو مغناطیسی با فرکانس بالا انواع غذای ایرانی و فرنگی را با روش های مختلف طبخ می کند. این وسیله دستگاه کوچکی است که با قرار دادن خوراکی ها در معرض میدان الکترو مغناطیسی دمای غذا را افزایش می دهد.

امواج مایکرویو توسط چربی، قند، آب و سایر مولکول ها جذب می شوند و ارتعاشات ناشی از آن گرما تولید می کنند. تکنولوژی روی تمامی وسایل خانه اثری مستقیم داشته به طوری که ماکروفر امروزه جای اجاق گاز ها را پر کرده است. گریل کردن، گرم کردن غذا، پخت پیتزا و درست کردن انواع غذا ها با این وسیله کوچک رومیزی انجام می گردد. ماکروفر با ظهور خود انقلابی در صنعت پخت و پز پدیدار است. امواج الکترو مغناطیسی با سرعت بالایی در محفظه انتشار پیدا می کنند.

بیشتر: تعمیر ماکروفر

انواع ماکروفر

در راستای شناخت خرابی و از کار افتادن ماکروفر و بهترین راه حل آن ابتدا باید با انواع ماکروفر آشنا شویم. دستگاه ماکروفر دارای کاربرد های مختلفی است. این وسیله در اداره ها، هتل ها، رستوران ها، خانه ها و کترینگ ها استفاده می شود. فناوری پخت ماکروفر معمولا برای خشک کردن و طبخ غذا به کار می رود، از این وسیله می توان برای استریل کردن اقلام نیز استفاده کرد.

ماکروفر خانگی: ماکروفر خانگی معمولا کوچک و کم حجم است. روی این وسیله برنامه های مختلفی نصب است که چندین روش پخت را امکان پذیر می کند. درب این محصول شیشه ای است که محتویات درونی قابل رویت باشد.

ماکروفر صنعتی: ماکروفر صنعتی معمولا وسایل صنعتی ابعاد بزرگ تری دارند. همچنین هدف گسترده تری را خدمات دهی می کند. اندازه تجاری این دستگاه بیشتر برای کارخانه هایی همچون تولید سیب زمینی، نودل، ماکارونی و انواع غذا های نیمه پز به کار می رود.  معمولا از این وسیله برای خوراکی هایی که نیاز به پیش پرداخت دارند استفاده می شود.

شناخت خرابی و از کار افتادگی ماکروفر و بهترین راه حل آن

ماکروفر یکی از دستگاه های پر مصرف در آشپز خانه است. این دستگاه ممکن است پس از مدتی به هر دلیلی از کار بی افتد. از کار افتادن ماکروفر به دلایل مختلفی می تواند باشد.

خراب شدن کلید های روی درب یا خراب شدن ناهماهنگی درب دستگاه دلایل رایجی هستند که سبب از کار افتادن ماکروفر ها می شوند. بروز این مشکلات می تواند فیوز پریدن و سوختگی دستگاه را به دنبال داشت. فیوز را تعمیر کنید، اگر دوباره فیوز پرید و دستگاه از کار افتاد حتما مشکل دستگاه از قسمتی دیگر است.

نوسان برق: نوسان برق قدیمی بودن ماکروفر و استفاده بیش از حد آن ممکن است سبب سوختن سیم های داخل دستگاه شود.

تمیز بودن ماکروفر: یکی از دلایلی که عمر ماکروفر را کم می کند تمیز بودن داخل دستگاه است. وجود ذرات غذا در محفظه داخل ماکروفر می تواند باعث جرقه و گرم شدن بیش از حد آن شود.  این نکته می تواند باعث آسیب زدن به اجزای داخلی مهم ماکروفر مانند هدایتگر امواج یا مغناطیس شود.

خرابی کلید: کلید های روی درب ماکروفر باید در جای خود ثابت و محکم باشند تا دستگاه بتواند به درستی کار کند.  اگر دکمه های آن خراب یا شل باشد ممکن است ماکروفر چند ثانیه کار کند و سپس خاموش شود. گاهی وقت ها خمیدگی و یا داغ شدن بیش از حد دکمه های روی درب سبب توقف عملکرد صحیح ماکروفر می شود. بعضی از ماکروفر ها نوعی واشر درزگیر یا لاستیک دارند که دور تا دور درب آن ذت پوشش می دهد.

در صورتی که این واشر یا لاستیک پاره شود ماکروفر خاموش خواهد شد. در این مواقع اقدام به تعمیر دستگاه صرفه اقتصادی دارد.

اطلاعات بیشتر: تعمیر ماکروفر در منزل

عملکرد نادرست مبدل ولتاژ:

در داخل ماکروفر یک مبدل ولتاژ بالا وجود دارد که برای شارژ کردن و برق رسانی به مگنترون ولتاژ بالا تولید می کند. مگنترون پس از شارژ شدن امواج رادیو منتشر می کند که از هدایتگر عبور می کنند و به بخش پخت غذا وارد می شوند تا غذا را بپزد یا گرم کند.

اگر ماکروفر برای چند ثانیه کار کرد و سپس خاموش شود ممکن است مدار مبدل ولتاژ دچار یک اتصال ناگهانی باشد.

خراب شدن فن خنک کننده: وظیفه فن خنک کننده خنک نگه داشتن مگنترون و دیگر اجزای الکتریکی داخل ماکروفر است. اگر دستگاه روشن شود و فن کار نکند دستگاه به طور خودکار خاموش می شود.

انسداد دریچه هوا: دریچه هوای ماکروفر نیز نفش خنک کردن دستگاه را دارد. اگر چربی و کثیفی دریچه را مسدود کرده باشد دستگاه به درستی کار نخواهد کرد و ماکروفر خاموش می شود.

ایراد درفیوز سرامیکی: گام بعدی برای شناخت خرابی و از کار افتادن ماکروفر و بهترین راه حل آن سنجش فیوز آن باشد. اگر دستگاه روشن نمی شود و همچنین صفحه لمسی نیز خاموش است می تواند علت آن خرابی فیوز باشد. فیوز قطعه ای است که مسئولیت حفاظت از اجزای دیگر در برابر نوسانات را دارد. زمانی که فیوز کار نکند دستگاه نیز کار نخواهد کرد. دستگاه را از برق بکشید و سپس می توانید به فیوز که در داخل اتاقک دستگاه نزدیک به کابل قرار دارد دسترسی پیدا کنید.

تعمیر ماکروفر

برای شناخت خرابی ماکروفر و بهترین راه حل آن توجه داشته باشید در صورتی که ماکروفر غذا را گرم نمی کند به عبارتی که در سه دقیقه آب گرم نمی آورد باید بدانیم که نیاز به تعمیر دارد.

  • در ساعات پیک مصرف که دچار افت ولتاژ هستیم.
  • گرفتگی بخش هایی از غذا به دیوار های ماکروفر و کثیف بودن ماکروفر
  • حجم غذا زیاد تر از ظرفیت ماکروفر

بیشتر بخوانید: تعمیر ماکروفر در منزل

کلام آخر

سورنا سرویس قصد داشت در طول این محتوا شما را با خراب شدن و از کار افتادن ماکروفر و بهترین راه حل آن آشنا کند. اگر ماکروفر با هر یک از لوازم آشپزخانه تان دچار اختلالاتی شد می توانید به سایت مجموعه سورنا سرویس مراجعه کنید و با کارشناسان و متخصصان این مجموعه تماس برقرار کنید تا اطلاعات لازم در اختیار شما قرار گیرد. همچنین پشتیبانان مجوعه سورنا سرویس می تواند شما را در فرآیند تعمیر و خرید ماکروفر راهنمایی کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *