تعمیرات, مطالب آموزشی

نکات مهم در بررسی علت گرم نکردن مایکروفر

Rate this post

با پیشرفت تکنولوژی و کمبود زمان بر اثر مشغله کاری بالا، بسیاری از افراد در سراسر دنیا از غذاهایی که در مدت‌زمان کمتری تهیه می‌شوند و درست‌ کردن آن‌ها زمانی نمی‌برد استفاده می‌کنند. برای این امر افراد مایکروفر را جایگزین اجاق‌های جای ‌گیر گازی کرده‌اند و در طول هفته برای طبخ و گرم‌ کردن غذا از آن استفاده می‌کنند. خرابی مایکروفر و گرم نکردن آن می‌تواند از جمله مشکلاتی باشد که باعث اختلال در وعده غذایی کاربران بسیار مؤثر است؛ از این‌ رو در ادامه این مطلب بر آن شدیم تا نکات مهم در مورد علت گرم نکردن مایکروفر و بسیاری دیگر از موضوعات مربوطه را به طور کامل شرح دهیم.

 

موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرند، به شرح زیر است:

  • نکات مهم در بررسی علت گرم نکردن مایکروفر
  • رایج‌ترین دلایل گرم نکردن مایکروفر
  • عیب‌یابی برد اصلی مایکروفر

نکات مهم در بررسی علت گرم نکردن مایکروفر

به‌مرورزمان و با استفاده مداوم از مایکروفر ممکن است دچار خرابی شود و برخی از قطعات آن نیاز به تعمیر و یا تعویض داشته باشد، از این‌ رو با رخ ‌دادن این مشکل ممکن است احساس کنید که مواد غذایی مانند روزهای اولیه کارکرد مایکروفر،دیگر گرم نمی‌شود؛ در این شرایط حتی دیگر با تنظیم دما و بالا بردن آن نیز نمی‌توانید غذا را به‌ درستی گرم کنید. در این شرایط بهترین کار پیدا کردن ایراد مایکروفر و درست‌کردن آن در اولین فرصت است.

نکته‌ای که در مورد علت گرم نکردن مایکروفر بسیار اهمیت دارد این است که قطعات تشکیل‌دهنده این دستگاه بسیار حساس هستند و ممکن است با کوچک‌ترین اشتباه در تعمیر آن، دچار مشکلات بزرگ‌تری شوید و به‌ طور کلی نتوانید از مایکروفر استفاده کنید. از این ‌رو برای تعمیر آن نباید بدون داشتن دانش و تخصص، آچار در دست بگیرید و سعی کنید حتماً از نیروهای متخصص در جهت رفع مشکل مایکروفر کمک بگیرید. شایان به ذکر است که به ‌هیچ ‌وجه هنگام تعمیر مایکروفر، سیم آن در پریز برق نباشد و با رعایت نکات ایمنی این کار را انجام دهید.تعمیر ماکروفر

رایج‌ترین دلایل گرم نکردن مایکروفر

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، دلایل بسیار متعددی می‌تواند موجب خرابی مایکروفر شود. ازاین‌رو در ادامه این مطلب به رایج‌ترین و مهم‌ترین دلایل خرابی مایکروفر می‌پردازیم که موجب می‌شود عملکرد این دستگاه دچار نوسانات شود:

  • خراب‌شدن سوئیچ‌های درب مایکروفر

جالب است بدانید که سیستم‌های داخلی مایکروفرها به‌طورکلی به ‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا بسته نشدن کامل درب امکان فعالیت ندارند، از این ‌رو برای این منظور ۴ عدد سوئیچ برای بسته‌ شدن کامل درب در نظر گرفته شده است تا بسته بودن کامل درب را تشخیص دهند.

بنابراین با خراب ‌شدن هر یک از این سوئیچ‌ها ممکن است بسته بودن درب درست تشخیص داده نشود و در نهایت دستگاه شروع به کار نخواهد کرد، در نتیجه خرابی سوئیچ‌ها می‌تواند یکی از علت‌های شایع در گرم نکردن غذا باشد که برای اطمینان از سالم بودن آن‌ها می‌توانید با انجام یک تست ساده متوجه خرابی سوئیچ‌ها شوید.

  • گرم نکردن مایکروفر به‌خاطر سوختن دیود

در ابتدا قبل از دانستن خرابی دیود بهتر است در ابتدا با وظیفه اصلی این قطعه در عملکرد سالم مایکروفر آشنا شوید، در واقع وظیفه اصلی دیود دو برابر کردن قدرت ولتاژ است. مگنترون نیز نقش حرارت دادن به مواد غذایی را دارد. هر چه‌قدر که ولتاژ بیشتری توسط دیود آزاد شود، به همان اندازه غذا سریع ‌تر گرم می‌شود.

در نهایت می‌توان به این نتیجه رسید که خراب ‌شدن و سوختن دیود می‌تواند یکی از مهم‌ ترین دلایل گرم نشدن غذا در مایکروفر شود. اگر قطعه دیود دستگاه دچار خرابی و سوختن شد، بهترین کار تماس گرفتن با نمایندگی‌های تعمیر مایکروفر ال جی، سامسونگ و … باتوجه ‌به برند دستگاه‌تان است.

نکته: حتماً دقت داشته باشید که جریان برق موجود در خازن‌های داخلی دستگاه بسیار خطرناک هستند. قبل از بررسی دیود باید به شیوه‌ای کاملاً حرفه‌ای و استاندارد تخلیه گردند.

  • خراب‌شدن خازن مایکروفر

در واقع در عملیات انتقال ولتاژ برای گرم‌ کردن غذا، خازن و دیود باهم این کار را انجام می‌دهند؛ از این ‌رو خراب ‌شدن خازن از دیگر دلایل گرم نشدن غذا در مایکروفر است که باید تعویض شود. نکته بسیار مهم در تعویض خازن این است که این کار باید با دقت بسیار زیادی انجام شود. به هیچ وجه خودتان اقدام به تعویض خازن نکنید و این کار را به متخصصان بسپارید.

  • سالم نبودن ترانس‌های ولتاژ

درواقع سیستم داخلی مایکروفر به این صورت عمل می‌کند که ولتاژ ورودی باید دوبرابر شود تا مگنترون بتواند باانرژی و قدرت بیشتر غذا را گرم کند. از این‌ رو برای دو برابر شدن مقدار ولتاژ، از ترانس‌های فزاینده ولتاژ استفاده می‌شود. خرابی ترانس ولتاژ می‌تواند یکی از علت‌های گرم نشدن غذا در مایکروفر باشد.

  • خرابی ترمو سوئیچ مایکروفر

از دیگر مواردی که می‌تواند در گرم نکردن مایکروفر مؤثر باشد، ترمو سوئیچ است. در واقع نحوه ساخت و طراحی این قطعه به شکلی است که با گرم ‌شدن زیاد برق ورودی به مایکروفر قطع می‌شود. دستگاه نمی‌تواند غذا را گرم کند.

عیب یابی برد اصلی مایکروفر

گاهی اوقات خرابی مایکروفر و گرم نکردن مواد غذایی، می‌تواند به علت خرابی برد باشد. از آن جایی که قیمت برد اصلی مایکروفر بسیار گران است، حداقل سعی کنید که برای تعویض آن اقدام نکنید. در صورت لزوم تعمیر برد را به یک فرد حرفه‌ای بسپارید.

سخن پایانی

در این مقاله موضوعات مهمی را در خصوص علت‌های گرم نکردن مایکروفر مورد بحث و بررسی قرار دادیم. امیدواریم که این مطلب بتواند نظر شما را جلب کند و با مطالعه آن بتوانید اطلاعات مفیدی را کسب کنید.

بیشتر: تعمیر ماکروفر

1 دیدگاه در “نکات مهم در بررسی علت گرم نکردن مایکروفر

  1. محسن اقدام گفت:

    درود بر شما و سپاس بابت در اختیار قرار دادن دانشتان.
    ای کاش از هر قسمتی که نام بردید عکسی هم ضمیمه میکردید تا دانش اموز تعمییر بتواند صحیح و درست تشخیص بدهد.
    من مایکروفرم را تعمییر کردم ولی در وصل کردن سیم ها دچار تردید شدم یادم رفت نت برداری کنم که کدام رنگ به کدام پایه باید وصل بشه فکر میکردم با خواندن مطالب اینجا یاد بگیرم اما خیلی کلی است
    سپاس بابت زحماتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *